Myśląc o transporcie ładunków FCL (Full Container Load – ładunki pełnokontenerowe) warto zastanowić się, jakiego rozmiaru kontenera użyć. Jakie są dostępne rodzaje i rozmiary skrzyń służących do przewozu?
Najpopularniejszy rodzaj kontenera to metalowa skrzynia, o z góry zadanych wymiarach, otwierana od strony krótszego boku. Standardowe typy zostały przedstawione poniżej.
Kontenery 10’
Najmniejszy rodzaj popularnych kontenerów morskich. Ze względu na mały rozmiar jest dosyć rzadko wykorzystywany.
WYMIARY KONTENERA |
||
DŁUGOŚĆ | SZEROKOŚĆ |
WYSOKOŚĆ |
2 989 | 2 435 |
2 591 |
Wszystkie wymiary podane są w milimetrach.
Kontenery 20’
Najpopularniejszy rozmiar kontenera transportowego. Ten typ jest najłatwiej dostępny i spełni oczekiwania największej ilości zainteresowanych. Jego wymiary pozwalają na modyfikacje i dostosowanie go do różnych zastosowań, nie tylko transportowych. Pojemność tego kontenera wynosi 33,2m3.
WYMIARY KONTENERA |
||
DŁUGOŚĆ | SZEROKOŚĆ |
WYSOKOŚĆ |
6 055 | 2 435 |
2 591 |
Wszystkie wymiary podane są w milimetrach.
Kontenery 40’
Jest to kontener dwa razy dłuższy od poprzedniego. Pozostałe wymiary się nie zmieniają. Natomiast jego pojemność wynosi 67,7m3.
WYMIARY KONTENERA |
||
DŁUGOŚĆ |
SZEROKOŚĆ |
WYSOKOŚĆ |
12 030 | 2 435 |
2 591 |
Wszystkie wymiary podane są w milimetrach.
Kontenery 40’ High Cube
Nazwa High Cube oznacza kontener o zwiększonej wysokości. Ten wymiar wynosi 2,7m. Pozostałe wymiary się nie zmieniają. Natomiast jego pojemność osiąga w tym przypadku76,6m3.
WYMIARY KONTENERA |
||
DŁUGOŚĆ |
SZEROKOŚĆ |
WYSOKOŚĆ |
12 030 |
2 435 |
2 700 |
Wszystkie wymiary podane są w milimetrach.
Przedstawione powyżej rodzaje kontenerów występują dodatkowo w modyfikowanych wersjach. Są to tak zwane kontenery specjalistyczne, które służą do przewozu nietypowych ładunków. Zachowują oryginalny rozmiar i kształt, lecz aby zaakcentować dodatkowe możliwości zyskują powszechnie używaną nazwę. Wśród tak zmodyfikowanych wersji wyróżniamy kontenery Open Top, Flat Rack, platformy i kontenery chłodnicze.
Kontenery Open Top
Występują w rozmiarach podanych powyżej. Tym, co je odróżnia od standardowych wersji jest możliwość załadunku od góry. Służą do przewozu produktów o nietypowych wymiarach, które uniemożliwiają ładunek poprzez standardowe drzwi boczne. Ten rodzaj kontenera ma zdejmowaną ścianę dachową. Często jest ona zastąpiona nieprzemakalną plandeką. Po zdjęciu dachu ułatwiony jest załadunek dźwigiem.
Kontenery Flat Rack
Są to kontenery służące do przewozu nietypowych ładunków, których wymiary uniemożliwiają załadunek do standardowej wersji, a nawet do Open Top. W odróżnieniu do tych ostatnich nie posiadają ściany dachowej. Dzięki temu możliwy jest załadunek pozagabarytowych towarów, na przykład maszyn. Dodatkowo kontener typu Flat Rack może również nie posiadać ścian bocznych. Składa się wówczas wyłącznie z wzmocnionej podłogi i jednej lub dwóch ścian na krótszym boku. Umożliwia to załadunek zarówno z góry jak i z boku. Podczas transportu mogą być wymagane dodatkowe opłaty i zabezpieczenia, na przykład dodatkowe ścianki, które można przymocować do ramy.
Kontenery typu Platforma
Ten rodzaj kontenerów to w zasadzie wyłącznie wzmocniona podłoga. Przeznaczone są do transportu szczególnie ciężkich towarów. Mają dużo większą ładowność niż standardowe kontenery. Występują w tych samych rozmiarach, jak standardowe kontenery.
Kontenery typu Reefer
Służą do przewozu towarów wymagających ściśle określonych warunków podczas przechowywania. Są to specjalistyczne kontenery chłodnicze zapewniające stałą temperaturę wewnątrz, niezależnie od warunków zewnętrznych. Wykorzystywane są w spedycji żywności, która niekorzystnie reaguje na przegrzanie. Temperatura może być ściśle kontrolowana i na przykład zapobiegać zamarzaniu produktów czy cieczy. Instalacje do kontrolowania temperatury najczęściej montowane są na krótszej ścianie.
Jeśli wymagana temperatura wewnątrz kontenera ma wynosić minus 70°C, to stosuje się kontenery nazywane super freezer. Kontenery typu Reefer występują w standardowych rozmiarach. Jednak ich ładowność jest mniejsza ze względu na grubsze ścianki wypełnione izolacją.
Ponieważ istnieje wiele rodzajów kontenerów, należy sprawdzić, który z nich spełni najlepiej swoją funkcję. Jakie kryteria warto wziąć pod uwagę dobierając idealny kontener?
Najważniejsze kwestie wpływające na wybór konkretnej skrzyni:
- Wielkość i waga ładunku,
- Stały lub płynny rodzaj towaru,
- Stopień standaryzacji,
- Rodzaj dźwigu koniecznego do załadunku.
Przedsiębiorstwa odpowiedzialne za transport i spedycję pomagają dokonać odpowiedniego wyboru rozmiaru i typu kontenera.
Napisz nam co o tym myślisz